Bij de aanpak is het belangrijk dat kinderen oefenen op hun niveau en ze de kans krijgen om te automatiseren.
Veel kinderen vallen uit in de klas omdat de oefeningen niet zijn aangepast aan hun leesniveau.
Bij kinderen met een ernstig leesprobleem of bij kinderen met een verstandelijke beperking is het essentieel dat de leesmethode voldoet aan een aantal voorwaarden:
- meer oefeningen per leesonderdeel
- zeer kleine deelstappen
- basis = teken-klankkoppeling (we vertrekken vanuit het lezen van letters)
- analyse van woorden en synthese van letters is een belangrijke stap die ze moeten kunnen
- voldoende herhaling
- geheugenondersteuning door het koppelen van lettersteunen aan moeilijke letters
Bijvoorbeeld: ‘k’ van ‘krokodil’ of de ‘oe’ van ‘poes’
In LEZERgame en LEZERgameZorg komen we tegemoet aan de eisen waaraan voldaan moet zijn om een goede AANPAK te realiseren.
Op deze pagina hebben we informatie en spelmateriaal verzameld waarmee je in de klas aan de slag kan.
Materiaal over AANPAK hebben we hieronder verzameld.
Je vindt er info over deze methode en je kan spelmaterialen voor in de klas downloaden.
Op deze manier krijgen de kinderen de kans om hun moeilijkheden niet alleen te oefenen via leesblaadjes of aangepaste leesboekjes maar ook in spelverband in de klas.
Al de (spel)materialen die je kan terugvinden onder het deel AANPAK zijn ontwikkeld op basis van de leestraining LEZERGAMEZORG (Ceyssens & Roelandts, Pelckmans).
Deze leestraining is een vervolg op de leestraining
LEZERGAME
(Ceyssens, Pelckmans) en zowel
LEZERGAME
als
LEZERGAMEZORG
kan je terugvinden op
https://www.pelckmans.be/onderwijsniveaus/lager-onderwijs/lezen/lezergame.html
SPELMATERIALEN
Financiering door de expertisecel Inclusive Society UCLL
Bij elk spel staat vermeld welk materiaal je er voor nodig hebt.
Je kan de materialen downloaden door op de links te klikken.
Woordzoeker
FLITSPOWERPOINTS
Reeks 5
EXTRA LEESMATERIAAL
Wordt later aangevuld ...