Een goed vertrekpunt vormt de basis van het hele leesproces.
Weten wat een kind kan of nog niet kan en daaraan een goed plan koppelen, zorgt voor structuur.
En met deze structuur kan je aan de slag want het is belangrijk dat je zowel in de klas, thuis als in therapie op dezelfde manier en op hetzelfde niveau met het kind aan de slag gaat.
Om je hiermee te helpen, werd
Lezer-scan (Ceyssens, 2018) ontwikkeld. Deze tool geeft je houvast bij het opstellen van een begeleidingsplan.
Naast de tool zijn er ook scan-blaadjes die helpen om het leesproces te verfijnen.
Meer info rond Lezer-scan:
- het artikel ‘Klaar…gereed…lezen maar!’
- het boek Lezer-scan, uitgegeven door Pelckmans.
En als het niet helemaal lukt, staan er op de website van Pelckmans Uitgevers heel wat filmpjes klaar om je te helpen bij de afname ervan:
http://methodes.pelckmans.be/pelckmans_pro/lezer_scan/tool-filmpjes/filmpjes-aaron/
stappenplan
om een leesprobleem te analyseren.
stap 1
Verzamel al je materiaal om een leestest af te nemen:
- Tool
http://methodes.pelckmans.be/pelckmans_pro/lezer_scan/documenten/kopieerblad/Tool_kopieerblad.pdf - Lezer-scanblaadjes
http://methodes.pelckmans.be/pelckmans_pro/lezer_scan/documenten/scanblaadjes/Scanblaadjes.pdf - Zorg voor een scoreblad van de lezer-scanblaadjes (zie hiervoor ook het boek Lezer-scan)
- Eventueel bijkomend testmateriaal
stap 2
Laat het kind de lezer-scan blaadjes lezen en noteer of de letters en woorden juist/foutief gelezen worden, spellend of niet.
stap 3
Duid op de tool aan waar het kind vastloopt = waar het kind te veel fouten maakt, beweeglijk wordt, geen plezier meer aan heeft.
stap 4
Bekijk waar je start met de remediëring = meestal 1 stap minder ver dan het niveau waarop het is vastgelopen.